maandag 23 april 2012

Het congres waar alles samenkwam

Inspirerend, ongeduldig en optimistisch op een historisch moment. Op deze wijze kan men het vijfennegentigste congres van D66 in Rotterdam het beste samenvatten. Thema van het congres was ‘hervormen.nu’. Hieruit sprak wederom de vurige D66-wens voor het doorvoeren van de gewenste structuurversterkingen voor onze Nederlandse economie in de wereld. Het congres was ook een moment om te reflecteren op de afgelopen anderhalf jaar in de oppositie. Een parlementaire positie, waarbij de D66-boodschap niet over is gekomen bij de centrumrechtse gedoogconstructie van Rutte.

De boeiende speeches, vruchtbare discussies en het onderstrepen van onze sociaalliberale koers vielen die dag samen met de actualiteit. In de loop van de middag werd bekend dat het Catshuisoverleg was mislukt. Verkiezingen zouden daarvan nu het logische gevolg zijn. Door onze grote hervormingslust nam het congres dan ook een hele andere wending. Van een gewoon partijcongres voelde het al snel als een startschot voor de aankomende verkiezingen. ‘Mensen snakken naar een nieuw perspectief. Snakken naar een nieuw elan. Naar een nieuw, krankzinnig avontuur.’, sprak Pechtold tijdens zijn speech aan het eind van de dag, waarin hij op dit bijzondere moment verwees naar de geestelijk vader Hans van Mierlo (1931-2010).

Het moge duidelijk zijn dat dit congres een kantelpunt is voor zowel D66 en Nederland als daarbuiten. D66 wil vanuit het midden de economie hervormen en maatstaven aan de situatie van de 21e eeuw. Nederland snakt namelijk naar een gezonde economie, een duurzame samenleving en een daadkrachtig openbaar bestuur, dat een goede reputatie geniet in het buitenland. Ik en vele andere congresgangers leefden gisteren die wens. We waren ongeduldig. Het was het moment, waarop alles samenkwam.

Jordy Tuin